Валентин Сильвестров. Багателі

Додано by

Алла Вайсбанд

Супровідні тексти до компакт-дисків – жанр особливий: його найперша мета – не проаналізувати, оцінити чи вписати твір в історико-культурний контекст, а допомогти почути. Перше знайомство із сильвестрівськими багателями може легко привести до висновку, що вони не потребують подібної допомоги. Оскільки будуються на простих узвичаєних інтонаціях (властивість, надзвичайно рідкісна для сучасної музики) і вже хоча б тому є для нашого вуха річчю самозрозумілою. Але варто прислухатися і замис- литися – і ти розумієш, що тут усе зовсім не просто. Як музичний жанр багателі, пояснює композитор, є «музичними миттєвостями» або «музичними моментами». На противагу простому випадку, музична мить є «стрибком від ніщо до що»; саме завдяки наявності такого стрибка в музики «з’являється можливість оселитися у свідомості». Коли мить «починає проростати, вона стає поштовхом до буття». «Це є осяяння. Спалах якоїсь ясності. Або прозорості». Щоб зберегти мить і дати їй можливість, розширившись, перетворитися на багатель, композитор має слідувати заповіді «не нашкодь». «Якщо приходить якійсь імпульс, важливо зберегти його і не нашкодити. Тому що нашкодити можна не лише невмінням, а й майстерністю. Майстерно прикрасив – і, по суті, нашкодив». (В цьому сенсі багателі Валентина Сильвестрова можна до певної міри порівняти з практиками чань-буддистських майстрів, які могли тренуватися місяцями чи навіть роками, щоб у певний момент дозволити собі зобразити мить: намалювати птаха в польоті, і при цьому не користуватись чернетками і не відривати олівця від паперу).

Багателі не мають нічого спільного із ностальгією за втраченою красою («Сонце здіймається. Птахи співають. Яка ж утрачена краса? Краса розлита скрізь! Кожний новий ранок – добрий ранок!»), їх не можна трактувати в сенсі переходу композитора від авангарду до неоромантизму: радше вони є «продовженням авангардизму зі зворотного боку місяця». Хоча мелодії багателей спираються на тональну сферу, ця тональна сфера, по суті, є «тональною атональністю». Тому що багателі «будуються в зоні того, що зароджується, а не в зоні остаточного і сталого», роль атональності тут виконує «хиткість», вона є «символом атональності». У традиційній атональності – так лунає більш розгорнуте пояснення – звуки не пов’язані один з одним заздалегідь заданими зв’язками, «певною мірою це невпевненість самого звуку». Якщо ж композитор «перебуває у тональній системі, але діє з такою ж обережністю», тобто у фактурі з’являються «три крапки, перерваність мови або ж якщо мелодія твориться на ваших очах, то з’являється художня невпевненість. Це і є хиткість як символ атональності». Озвучені метафори мовчання. «Квазіромантична» музика, що увібрала в себе дос- від авангарду. Малі форми, що «будуються у зоні того, що зароджується, а не в зоні остаточного і сталого», хоча й спираються на завершені мелодії. Необхідність відтворити усі ці якості багателей робить їх правильне виконання цілком невід’ємною умовою їхнього справжнього втілення. Але все-таки останнє слово залишається за правильним слуханням. Тому наостанок ризикну дати слухачам записаних на ці диски багателей таку пораду. Будь ласка, не уподібнюйтесь до французького художника Анрі Русо, який короткозоро стверджував, що він може дописати нібито «незавершені» роботи видатного Сезанна. І не повторюйте услід за музикантами середнього ґатунку, що багателям бракує професійної роботи композитора над власним матеріалом. Але ризикніть довіритися тим, хто любить багателі і вважає, що це – коштовність. А потім, коли ця довіра переможе нав’язливо-оцінювальне (застаріле? нове? романтизм? постмодернізм? цитування? самоповторення?) і дозволить багателям «оселитись» у вашій свідомості, не піддавайтесь спокусі використовувати їх як простий інструмент для медитації або роздумів про своє. А спробуйте максимально зосередити власну увагу на найтонших нюансах їхньої фактури і прослідкувати за тим, як мелодії багателей «ніби народжуються на ваших очах». Досвід подібного слухання відкриє перед вами нові, у тому числі особистісні, обрії.

Валентин Васильович Сильвестров. Багателі. Музичні твори у виконанні автора на 5-ти компакт-дисках. – К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2015.

Фрагменти зі супровідної книжечки:

Розділ: Ми в медіа
Comments are disabled