Топ-2015 від Центру Юдаїки

Додано by

Ми вирішили підбити підсумки 2015го року, аби разом подивитися на те, чим цей рік позначився на діяльності Центру Юдаїки – видання, проекти і події, що ми їх вбачаємо найціннішими досягненнями за минулий рік.

1. Оля Гнатюк. Відвага і страх.
Аж ніяк неможливо не пишатися книгою, що була визнана Книгою Року
Львівським Форумом видавців. Водночас неможливо не пишатися книгою, яка
робить значний крок для української гуманітаристики. Це мереживо
історій, що ними викладалась бруківка 1939-го року у Львові. Це не ще один
знеособлений аналіз сухих звітів історичної ходи – це долі, виписані з
архівів власної родини, знакових постатей та тих, на кому око читачів до
цього не зосереджувалось. Пані Оля пише не історичну книгу – вона пише
книгу історії. Життя в окупованому Львові описано з перспектив особистих історій героїв книги. Головну увагу зосереджено на поведінці людей, що постали перед загрозою смерті. Однак незвичність оповіді, що спирається на щоденники, спогади, листи і навіть протоколи допитів, полягає не тільки в цьому. Йдеться про долю людей і водночас долю польської, української та єврейської інтеліґенції, про складні стосунки між ними, про різні вияви солідарності та ворожості, в основі яких лежали відвага і страх. Читати далі

Розділ: Новини


Валентин Сильвестров. Багателі

Додано by

Алла Вайсбанд

Супровідні тексти до компакт-дисків – жанр особливий: його найперша мета – не проаналізувати, оцінити чи вписати твір в історико-культурний контекст, а допомогти почути. Перше знайомство із сильвестрівськими багателями може легко привести до висновку, що вони не потребують подібної допомоги. Оскільки будуються на простих узвичаєних інтонаціях (властивість, надзвичайно рідкісна для сучасної музики) і вже хоча б тому є для нашого вуха річчю самозрозумілою. Але варто прислухатися і замис- литися – і ти розумієш, що тут усе зовсім не просто. Як музичний жанр багателі, пояснює композитор, є «музичними миттєвостями» або «музичними моментами». На противагу простому випадку, музична мить є «стрибком від ніщо до що»; саме завдяки наявності такого стрибка в музики «з’являється можливість оселитися у свідомості». Коли мить «починає проростати, вона стає поштовхом до буття». Читати далі

Розділ: Ми в медіа


«Багателі» Валентина Сильвестрова

Додано by

У буквальному перекладі з французької «багатель» означає «дрібничка». З легкої руки Франсуа Куперена ця назва закріпилася за невеликими, легкими для виконання музичними п’єсами, призначеними переважно для фортепіано. Багателі, які Валентин Сильвестров, на той час автор уже 9-ти симфоній, почав писати у нульові роки, спочатку також мислилися ним як невибагливі п’єси: композитор неодноразово підкреслював, що вони створювалися без усілякого наміру, самі собою. Але поступово з них склався цілий «багательний епос». Читати далі

Розділ: Новини


Оля Гнатюк. Відвага і страх

Додано by

Нам звикле від минулого тікати – забувати болі, пригадувати радості. Часом, свій біль пригадуємо з образою – роз’ятрюючи незагоєні рани. Тому, мабуть, книги з історії читаються тяжко – з важким диханням, тягуче і здебільшого беземоційно (бо ж бережемо свій внутрішній спокій).
Та бувають книги, що перетворюють історію на дещо ближче – книги, в яких не чуємо подиху холодних туманів Лети. Є книги, що в них історія стає особистим переживанням, в яких історія – ніжно-ностальгічно чи болюче, та все ж горнеться до серця. Книги-історії, де кожна літера – то виписана особиста історія, що мозаїкою була вписаною в контекст світової. Такою є книга пані Олі Гнатюк«Відвага і страх». Читати далі

Презентація монографії «Творчість єврейських художників Східної Галичини»

Гість: Богдана Пінчевська

Монографію присвячено питанню становлення світського єврейського мистецтва у столиці Східної Галичини, Львові, в період 1900–1939 рр.

В якості основних чинників становлення осібного напрямку у мистецтві, котрий до вказаного періоду вважався додатковою складовою сакрального декоративно-ужиткового мистецтва юдаїзму, вказано особливості процесу становлення національної самототожності в полікультурному регіоні, особливості вищої художньої освіти для студентів єврейського походження, самоорганізаційну діяльність єврейських митців у вигляді створення художніх об’єднань, результати зусиль приватних колекціонерів та авторів проектів єврейських музеїв.

Також дискурсивне поле, створене польськими, українськими та єврейськими мистецтвознавцями, художниками та публіцистами на сторінках преси.